torsdag 16 mars 2023

Vårsalongen

Åh vad skönt att bli "utsläppt" efter tre år av pandemi och sjukhusvistelse. En grannväninna och jag tar färdtjänst till Liljewalchs för att "möta våren!" Svårt för bilen att stanna utan för huvudentrén, så vi kliver av vid den andra entrén på den nya avdelningen. Den som blivit så kritiserad. Gert Wingårds skapelse i betong!

Jag gillar den, det nya möter det gamla, även arkitekturen utvecklas.

Shopen lockar i entrén och vi ser fram emot en fikarast lite senare. Tänk att jag lyckas betala direkt med mobilen, bara hålla fram vid avläsaren. Lite stolt när ny teknik fastnar i mitt huvud :-)

Dags att släppa in oss genom glasdörrarna. Den gamla vanliga garderoben en trappa ner. Bådas ytterplagg får plats i ett skåp, gäller bara att komma igång koden som vi slår in. 

Trappan upp i sakta mak och vi når första hallen. Mycket textil är det, fina tavlor i olika teknik. Motiven varierar från svullstiga damer till vackra landskap, några är stora, några är små. Lägger märke till att det är mycket folk, verkar vara busslaster med textilintresserade från när och fjärran och vi får kontakt.

Olja, akryl, tusch, blyerts och lapppålapp klär väggarna. Vi ler, fotograferar, säger va? och hm lite då och då.

Tänk att det kan vara så skönt att sitta på en pinnstol i den lilla restaurangen och äta ostbulle och dricka het cappucino. Mer och mer lär väninnan och jag lära känna varandra (ganska ny bekantskap), men det gäller att passa tiden när färdtjänst ska komma och köra oss hela vägen hem ca 3 mil.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar