tisdag 14 mars 2023

Ögonfröjd

Så var det dags det för det oroande besöket hos min ögondoktor. Varför ser jag så dåligt på h. öga, varför måste jag ideligen putsa mina glasögon, varför ser jag bättre utan glasögon på långt håll......???

Min oro sträckte sig över "gula fläcken", "grå starr", glaukom, för högt tryck el.?

Fick först testa trycket i en sidoapparat ute i korridoren, sedan göra synfältstest hos aspiranten och till sist efter väntan utanför dr. rum in till avgörandet.

Jag hade tryckt för många ggr på knappen i syntestet så det var svårtolkat, men det blev godkänt, trycket höll sig bra fortfarande, bra syn 95% på bägge ögonen (inte dåligt på en äldre dam), gula fläcken nämndes ej och då var det bara grå starren som återstod och blev diagnostiserad. Det var starr, mycket på ett öga, mindre på det andra.

- Jag ser bättre utan glasögon på långt håll.

- Men varför har du glasögon då?

- Jag behöver dem när jag ska läsa.

- Ta bort dina glasögon och köp läsglasögon, flera st. att ha i olika rum.

- Men jag kan ju ha ett snöre kring halsen, så har jag dem alltid på mig.

- Ja, om du tycker det är snyggt så!  (Han ler i mjugg)

Det blev ett oväntat svar, men bra också. Lite vilsen blev jag, som haft glasögon sedan jag var 8 år! Hur kommer min profil nu se ut? Måste jag byta foto på passet, på statistsidan, på körkortet....? Det får bli lite mer mascara och ögonfransfärgning tänker mitt fåfänga jag :-)

- Jag vill se dig om 4 mån. igen och ny syntest, när du inte trycker så många ggr. på knappen!!

Ut och leta läsglasögon, snodd och snygga solbrillor !!! 

Ovant men kul. :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar